Anem escalfant motors de cara a l’estiu que ja tenim a sobre, falten pocs dies per acabar el curs escolar i els nens i les nenes passaran més estona a casa. Haurem de buscar activitats per fer amb els nostres fills i filles per tal de que hi hagi entreteniment per a tothom! Provarem de buscar alternatives a la televisió i als jocs de cònsoles i ordinadors.

Us proposem una activitat per fer a casa, amb la vostra canalla, per gaudir d’un temps plegats. Aquesta estona que passareu plegats és molt valuosa per la canalla, de fet, és més important el temps compartit amb tranquil.litat que l’activitat en si, ho expliquem.

Volem demostrar que els contes són una font inesgotable de diversió i entreteniment, hi ha els contes en ells mateixos, que es poden llegir, escoltar, dibuixar, representar, etc…

I a més, a partir dels contes també podem inventar altres activitats, com la que ara us presentarem.

A partir d’un conte que ens agradi i que tinguem per casa, ens fixarem en una pàgina, no una qualsevol, per buscar la pàgina podem fer un joc, quantes lletres té el nostre nom? dons aquella serà la pàgina escollida! D’aquesta pàgina comptarem quantes paraules hi ha. Després comptarem les lletres de cada paraula i buscarem la que sigui més llarga. Quina paraula és? Sabem què significa? Ho podem dir d’una altra manera?

Podem inventar molts jocs a partir de buscar paraules dins el conte. Per escollir, per exemple, amb quina lletra ha de començar la paraula o paraules que busquem podem confeccionar una loteria de lletres! Com ho podem fer? dons aprofitant materials de rebuig que tinguem per casa.

Per això posem aquesta entrada ” amb temps” de que podeu recopilar el material necessari, que serà:

– reunir 26 taps de tetrabrik, ja sigui de llet o suc, podeu jugar amb els colors dels taps o bé que siguin tots del mateix color.

– una capsa de sabates o una llauna de galetes.

– cartolines que tingueu per casa (us recomanem que tingueu una caixa gran i hi aneu ficant el material que penseu que us podrà servir per fer manualitats, cartulines mig retallades, papers de regal de colors, cintes, gomets, retalls de revista que us agradin, embolcalls brillants de caramels o bombons…..)

Procediment: Cada tap serà una lletra, haurem de retallar rodonetes de la mida del tap, escriure una lletra de l’abecedari i enganxar-la amb cola blanca, si ho preferiu també ho podeu fer directament amb un gomet rodó.

Decorarem la capsa o la llauna, al nostre gust, i servirà per ficar els taps.

Amb cartulines que tinguem de diferents mides i colors, podem dibuixar unes ratlles horitzontals i verticals i fer una taula, escriurem algunes lletres en alguns dels quadrets i d’altres els pintarem o hi farem algun dibuix.

També podem buscar una abecedari que tinguem per casa o el podem confeccionar, amb una cartulina gran, fer-hi una quadrícula i escriure-hi les lletres de l’abecedari, si hi cap, podem posar a cada quadre la lletra de pal i a sota la mateixa lletra lligada.

Instruccions d’ús:

– Tal i com hem dit més amunt, de cara a buscar paraules dins el conte, treurem un tap de la capsa i haurem de buscar les paraules que comencin per aquella lletra. També podem buscar les paraules que continguin la lletra.

Juguem a la loteria de lletres, repartim una cartulina a cada jugador i posem a l’abast, una pila de mongetes o més taps o d’altres peces petites (de paper, de plastilina, de cartulina, etc…). Hi haurà qui serà l’encarregada de “cantar” les lletres i la resta aniran posant peces a sobre de les que tinguin. Qui  primer acabi d’omplir totes les lletres, guanya!!

Juguem a dibuixar! Treiem una lletra de la capsa i haurem de dibuixar un element que comenci per aquella lletra, pot ser un animal, un objecte… el què volguem!

Juguem a escriure paraules! totes les que puguem, que comencin per la lletra que traurem de la capsa.

Observacions:

– Aquesta activitat no la farem en un dia, ni en dos! serà una activitat que es pot allargar diversos dies, no hi ha cap problema, també és bo saber esperar, veure que les coses costen una mica de fer, que s’han de planificar, que hi ha diferents passes que s’han de seguir (plantejar l’activitat, recopilar els  materials, començar-lo a fer i continuar-lo en diferents dies).

– Amb aquesta activitat tindrem la possibilitat de compartir temps de qualitat amb els nostres fills i filles, mentre treballem podem parlar del que farem durant el dia, o el cap de setmana, o què farem per dinar, pensar si ens cal alguna cosa i planificar per tenir temps d’anar-ho a comprar.  Lo important és fer les coses sense pressa, gaudint de cada moment i trencant amb la vida ràpida que estem obligats a dur durant tot el curs escolar.

– També estarem treballant valors amb els nostres fills i filles, saber gaurdir del temps a casa, treballar l’atenció, la imaginació, manipular materials, pensar en com es poden fer servir les lletres per jugar amb elles,  compartir els materials, donar un cop de mà si algú no se’n surt, també serà un tema de conversa si es troben a d’altres companys o companyes de l’escola o del veïnat.

– A més, treballant amb les lletres i les paraules, acostem els nostres fills i filles al llenguatge, i això afavorirà a que siguin futurs i futures lectores.

Ja ho veieu, com amb quatre taps i un conte en podem fer una de grossa!!

Esperem que us animeu a confeccionar la vostra loteria de lletres i que li tregueu un gran profit!